Marketing hotelowy w Internecie są to takie działania, strategie, które wspierają sprzedaż usługi hotelowej za pośrednictwem Internetu przy pomocy odpowiednio opracowanych technik. Dobry marketing w Internecie pozwala także na zbudowanie świadomości marki na rynku.
Najbardziej efektywne działania polegają na: pozycjonowaniu strony tj. optymalizacji SEO, linkowaniu, content marketingu, reklamie płatnej Google Adwords, poza tym na wykorzystaniu social media, blogosfery.
Pozycjonowanie strony internetowej
Pozycjonowanie strony są to działania, których celem jest podwyższenie strony w rankingach wyszukiwarki. Strona jest dobrze pozycjonowana, jeżeli znajduje się w TOP 10 wyników w wyszukiwarce. Wzrost ruchu na stronie wpływa się na wzrost sprzedaży usług noclegowych i rozpoznawalności hotelu.
SEO, linkowanie, content marketing
Optymalizowanie strony internetowej (SEO) są to działania wpływające na dostosowanie do algorytmu wyszukiwarki od strony technicznej oraz treści. Strona powinna działać prawidłowo oraz szybko. Zawarte na stronie teksty mają trafiać do potencjalnych gości hotelowych w taki sposób, żeby ich zainteresować, powinny być jasne, zwięzłe oraz ze słowami i frazami kluczowymi. Słowa kluczowe powinny być zawarte w tematach, adresach URL, nagłówkach. Jednym z bardziej istotnych elementów pozycjonowania jest zamieszanie na stronie treści, które są niepowtarzalne.
Linkowanie do strony hotelu polega na pozyskaniu linków z innych stron np. z biur podróży lub platform, które gromadzą oferty noclegowe. Najkorzystniej pozyskać linki ze stron, które mają wysoką pozycję z rankingu wyszukiwarek. Można także zamieścić film reklamowy na YouTube z linkiem do strony hotelu.
Content marketing pomaga w zbudowaniu zaufania do hotelu, który zamieszcza na stronie treści świadczące o tym, że jest to działalność profesjonalistów znających się na branży najlepiej. Marketing treści to prowadzenia bloga z tekstami, przykładowo o podróżowaniu, zwiedzaniu, dojazdach. Ponadto hotel może przekazywać swoim gościom hotelowym newslettery z aktualnymi ofertami, ciekawostkami, nowościami. Można także zamówić artykuły sponsorowane. Wszystkie te działania mają za zadanie wyróżnienie hotelu na tle konkurencji. W ten sposób buduje się zaufanie klienta oraz buduje się z nim dobrą relację oraz lojalność. Zadowolony klient chętnie poleci hotel swoim znajomym.
Google Adwords
Google Adwords jest to pozycjonowanie strony internetowej przy pomocy płatnej reklamy. Określamy właściwie słowa kluczowe, kupujemy reklamę, a wyniki pokazują się w w specjalnej części strony internetowej. Efekty reklamy są natychmiastowe, nie trzeba na nie czekać przez kilka miesięcy tak jak to ma miejsce przy pozycjonowaniu strony hotelu. Jest to rodzaj marketingu, który jest bardzo skuteczny, trafia do docelowego odbiorcy i nie trzeba czekać długo na efekty. Jednak na reklamę płatną trzeba przeznaczyć pewien budżet.
Wykorzystanie social media oraz blogosfery.
Marketing hotelowy w Internecie można w powodzeniem prowadzić przez social media. Rozwój Facebooka, Twittera, Instagrama, SnapChata daje specjalistom od reklamy hotelowej niespotykane wcześniej możliwości reklamy, budowania pozytywnego wizerunku oraz zwiększenia widoczności hotelu w Internecie. Na Facebooku można np. założyć firmowy funpage, który jest bardzo skuteczną formą reklamy firmy. Promując firmę w social media należy wyjątkowo rozsądnie opracować strategię reklamową, ponieważ firma jest poddawana ocenie klientów. Wszelkie podejmowane działania muszą być prowadzone z odpowiednim wyczuciem.
Na reklamę w blogosferze składają się przede wszystkim recenzje naszych usług hotelowych. Bloger otrzymuje zaproszenie na pobyt w hotelu, który następnie recenzuje na swoim blogu. Reklama na blogu może mieć również formę polecenia zamieszczonego we wpisie. Na blogach można także zamieścić banery reklamowe albo wesprzeć hotel wizerunkiem blogera.
Katrzyna Pietruszewska, Media Click